Just nu:
Annons

Nyheter

9 år sedan Sverige Morgan Fihn
Vobbler för välgörenhet

18 betesbyggare har tillsammans skänkt 46 beten. Från och med 4 december auktioneras de ut på Tradera.

Allt fler skänker pengar till välgörenhet i stället för att spendera dem på julklappar. Nu erbjuds ett alternativ där du kan kombinera de båda. Köper du en vobbler – så får Unicef pengarna.
Mellan 4 och 11 december kommer några av Sveriges bästa betestillverkare att auktionera ut sina handgjorda fiskebeten på auktionssajten Tradera. Pengarna de får in kommer att skänkas direkt till Unicef, genom att köpa fältprodukter i deras shop som går till behövande i tredje världen. Gåvobrevet går sedan tillbaka till den som vunnit betesauktionen. Den som vinner auktionen får alltså både ett fint fiskebete och ett gåvobrev från Unicef, på exempelvis poliovaccin, myggnät eller vätskeersättning.
– Ett ypperligt tillfälle att förena nytta med nöje. Många ser detta som en perfekt julklapp och ger bort både betet och gåvobreven, säger Mikael Hedsén på Caesar Lures som ligger bakom projektet.

Välgörenhetsprojektet som går under namnet Karma 2011 är nu inne på sitt tredje år. 2009 var Mikael Hedsén ensam om att auktionera ut sina beten, som då drog in cirka 1500 kronor. Förra året fick han sällskap och i år är det hela 18 betestillverkare som deltar, bland andra Svartzonker, Kjelle Lundberg, Jaraal, Holme och Stampe. Årets mål är att få in 10 000 kronor.
– För 10 000 kronor kan man köpa Unicefs vattenpaket, som bland annat innehåller en vattenpump. Det är ju ett lite dyrare paket som kanske inte så många kan köpa, men eftersom det är så viktigt vore det roligt att kunna bidra med något riktigt stort, säger Mikael Hedsén.
För att hitta auktionen på Tradera söker du på Karma 2011 – från och med 4 december.
Morgan Fihn

Relaterad nyhet från din region
11 timmar sedan Sverige Anders Lundin
SportfiskeSverige Online 2021 ska innehålla både livefiske och digital shopping om den blir av.
Freewater kastar loss mot digital sportfiskemässa

Sportfiskemässan blev som bekant inställd med anledning av pandemin – men nu planeras det i stället en digital variant i annan regi. Det är Freewater Pictures som hoppas ro i land en satsning samma datum 19–21 mars, under namnet SportfiskeSverige Online 2021.

Det är Oskar Stenberg och det övriga gänget i Freewater Pictures som vill samla branschen i digital form, nu när den fysiska mässan inte blir av. Sista spiken är inte inslagen ännu, men förhoppningsvis kan de ge grönt ljus inom kort.
– Vi har arrangerat ett flertal digitala mässor som blivit lyckade, och vi har ett koncept som vi tror kommer fungera i större skala också, berättar Oskar för Fiskejournalen.

De hoppas på ett 50-tal utställare och 30 betesbyggare, och själva basen för sändningen kommer att vara vid en marina där det finns öppet vatten, med livefiske och demonstrationer av både båtar och utrustning. Det kommer att ske under så säkra former som möjligt, och det är därmed inte öppet för allmänheten att komma just dit.
– Vi måste ha höga mål, men vi har testat oss fram med flera olika databaser och system som vi vet fungerar. Det mässor vi haft hittills har gett väldigt bra försäljning för utställarna.

Just nu raggar Freewater Pictures fler utställare och intressenter, och förhoppningen är att även Sportfiskemässan ska haka på så småningom.
–  Jag tror faktiskt att de fysiska mässorna kommer ett ha en parallell digital variant i framtiden. Det är på tiden att sportfisket digitaliseras, och jag hoppas folk känner att vi gör en bra sak för branschen, hälsar Oskar Stenberg.

Du kanske även gillar detta