På grund av den globala pandemin så har länder tvingats dra ner på tillsynen inom exempelvis fisket. Då passar tjuvfiskare på att plundra vatten i mörkret, rapporterar Greenpeace. " /> Fartyg tjuvfiskar tonvis med bläckfisk varje natt | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

10 månader sedan Sverige Anders Lundin
Virvelkraken Eledone cirrhosa, är en djuplenade åttaarmad bläckfisk. Den har en kraftig näbb som den kan bitas med och den har också giftig saliv.
Fartyg tjuvfiskar tonvis med bläckfisk varje natt

På grund av den globala pandemin så har länder tvingats dra ner på tillsynen inom exempelvis fisket. Då passar tjuvfiskare på att plundra vatten i mörkret, rapporterar Greenpeace.

Radarbilder har nämligen visat hur illegala fiskefartyg plundrar Argentinska vatten. Förra veckan rapporterade Argentinska fiskare att över 100 fartyg, främst östasiatiska, har bedrivit olaglig aktivitet inom Argentinas ekonomiska zon nattetid. De verkar också ha samordnat en avstängning av sina fartygs spårningssystem, enligt Greenpeace Argentina.

Bytet är framför allt bläckfisk. Det uppskattas att var och ett av fartygen fångar cirka 25 ton bläckfisk per natt. Utländska fartyg, utan licens, får inte fiska i ett annat lands exklusiva ekonomiska zon eller 200 nautiska mil från kusten.

Luisina Vueso, talesperson för havsfrågor för Greenpeace i Argentina säger:

– De flesta tror att den globala pandemin är en god nyhet för naturen. Men tyvärr är det inte den bild vi möts av i södra Atlantens oreglerade vatten. Det här visar att de illegala industriella fiskare som finns där nu tar tillfället i akt för att plundra havet på liv. Tjuvfiskare går inte i karantän, de plundrar i mörkret.

Han säger att lösningen på problemet inte bara är att utöka patrulleringen. Det behövs enligt honom en global ansträngning från världens alla regeringar för att enas om ett starkt havsavtal som kan möjliggöra skapandet av havsreservat och skydda unika ekosystem som de utanför Argentinas kust, där illegalt fiske också bedrivs.

Läs även detta om svenskt yrkesfiske:

Supertrålare slukar sillstimm: ”Katastrofala följder”

Relaterad nyhet från din region
10 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta