Inför Båtmässan i Göteborg: Fiskare tar täten på el-vågen

Mats Eriksson, vd för Båtbranschens riksförbund. Foto: Privat

Hur påverkas sportfiskare i kölvattnet av den gröna omställningen – i synnerhet de som fiskar från motordrivna båtar? Svaret är att många redan ställt om, men att vi bara sett inledningen av epoken med elmotorer och andra alternativ till bensinslukarna. Häng med Fiskejournalen på en framtidsspaning inför Båtmässan i Göteborg 2 februari.

Sverige har antagit ett mål som innebär att landet inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser år 2045. Kort sagt: Det svenska samhället ska ställa om, inte minst fordonssektorn.

Inom bilsektorn förs det sedan länge högljudda debatter kring elbilar och andra drivmedelsformer, och det nationella bensinupproret nådde exempelvis nya toppar under 2019. Frågan är förstås varför det inte väsnas mer till sjöss?

Det kan bero på att förändringens vindar redan blåst hårt där. Visserligen drivs fortfarande de flesta fritidsbåtar och yrkesbåtar av bensin och diesel, men vi kan genast slå fast att båtburna svenskar faktiskt har anledning att sträcka på sig lite extra. Sverige är nämligen i framkant när det gäller elmotorer till sjöss. Underlaget och intresset är så stort att det var befogat att starta upp en separat el-båtsmässa 2019 i Stockholm.

Vilken typ av eldrivna båtar är det då som står för ökningen? Fortfarande är det en kraftig övervikt för el-utombordare, av anledningen att det är enkelt och förhållandevis billigt, i förhållande till att konvertera en personbil.

Det har heller inte funnits så stort utbud av båtar som byggts från grunden för att drivas av el. Men även där verkar det som att Sverige ställer sig i täten. Förra sommaren sjösattes de första serietillverkade exemplaren av en snabb och energisnål svensk elbåt med en räckvidd på hela nio mil per laddning. Pionjärerna bakom båten var Candela Speed Boat i Gåshaga. Möjligtvis har vårt östra grannland, Finland, sett lanseringen som en utmaning. Det finska båtföretaget Q-Yachts har nämligen levererat sin första båt, en daycruiser med eldrivlina, med ambitionen att bli ”havets Tesla”.

Racet är alltså igång – och förhoppningen är att den gröna omställningen till sjöss både ska bli snabb, smidig och någorlunda ekonomiskt hanterbar. Utifrån denna bakgrund har Fiskejournalen bett några tunga aktörer inom svenskt båtliv att spana in i spåkulan – och berätta vilken utveckling de ser på området.

I dag är turen kommen till Mats Eriksson, vd för Båtbranschens riksförbund.

1) Hur ser framtiden ut för fritidsbåtar i allmänhet och sportfiskebåtar i synnerhet? Framförallt i fråga om omställning från bensin- till elmotor?

– Vi som bor i Sverige älskar att vara på sjön. Runt 2.5 miljoner människor är på sjön varje år i en fritidsbåt. Det intresset ser ut att öka i takt med att vi semestrar hemma, vi söker naturupplevelser med mera. Sportfisket har öppnat en ny marknad för oss i båtbranschen och vi ser en jämn ökning i försäljning till sportfiskare – som älskar att köpa det senaste vad gäller både båt och utrustning. Drömkunden, kan man säga! Vad gäller eldrift så är det sportfiskarna som går i täten och köper trollingmotorer med eldrift, tillsammans med alla som nu byter ut sina gamla tvåtaktare på ekan, roddbåten eller gummijollen. Det är alltså i segmentet små utombordsmotorer som den stora ökningen sker just nu. Flera spännande elbåtskoncept ser nu dagens ljus och precis som på bilsidan så finns det ett antal köpstarka kunder som vill ha det senaste – dem ska vi vara rädda om, för dessa människor bidrar till att utvecklingen går framåt!

2) Vad tror du är på gång inom området – inte minst när det gäller priser?

Den stora utmaningen är att få fram en större utombordsmotor som på allvar kan bli ett alternativ till de vanliga fyrtaktsmotorerna. Den absoluta majoriteten av sålda nya båtar är öppna dagtursbåtar/styrpulpetbåtar med utombordare – där finns den stora potentialen och därmed volymen som kanske kan få priserna på framför allt batteripacken att komma ned i pris. En annan potential i volym är alla som vill byta ut sin gamla utombordare (eller inombordare) till en elmotor när den gamla ska fasas ut.

3) När tror du att vi räkna med det stora genombrottet?

– Priserna måste helt enkelt sjunka och när de gör det kan det gå fort – men vi pratar nog om 5–10 år innan vi är där. Vi jämförs ofta med bilindustrin (som är 200 gånger större än båtbranschen) och där håller det ju precis nu på att lossna.

Läs mer inför Båtmässan här!

Sportfiske på Båtmässan – teckna en gratis prenumeration

Annons

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Annons
Annons
AKTUELLT

Stjärnskottet Linnea Lönn fyller livet med fiske

Linnea Lönn har snabbt gjort sig ett namn inom sportfiskekretsar. Fiskejournalen vågar faktiskt utse henne till en av landets absolut flitigaste fiskare – som dessutom levererar resultat som många bara kan drömma om. Hur gör hon egentligen? Svaret får ni på Sportfiskemässan. Linnea Lönn från Gävle är bara 25 år gammal men har redan avverkat fiskedagar

Spännande havsöringfiske på Västkusten

Jonas Nordigårds guidar efter havsöringen på Västkusten och har genom åren dragit på sig en hel del intressanta kunskaper i ämnet. Möt Jonas på Fiskejournalens stora scen på Sportfiskemässan och lär dig om hur du lurar Bohusläns silver. I Bohuslän fiskar man på en helt självreproducerande havsöringsstam. Den är livskraftig och skyddas genom bra fiskeregler.

Ny intressant tävling för metare

Gänget på Swedish Anglers arrangerar en rikstäckande tävling för metare. De vill genom tävlingen inspirera svenska folket att leta sig utanför bekvämlighetszonerna för att finna nya intressanta vatten. SpecimenTian som Swedish Anglers nya tävling heter kommer röra om lite i grytan bland de få tävlingar som anordnas inom metesfären. Tanken med tävlingen är att man

Keskitalos koloss blev finalen på en fantastisk fisketur

Det sägs att delad glädje är dubbel glädje. Men ibland är det helt okej att vara solokvist också. Rutinerade Kristian Keskitalo åkte ut ensam på fisketur, men fick sällskap i båten av en riktig drömfisk. När Kristian Keskitalo flaggar för att han haft ett lyckat fiske så vet vi att det handlar om något alldeles

Sent besked från Arvika: Pimpel-SM måste flytta

Att vara pimpelfiskare i södra Sverige är sannerligen inte lätt denna vinter, och inte heller att vara tävlingsarrangör. Nu kommer beskedet att hela pimpel-SM flyttar norrut med kort varsel. Det är arrangörsklubben Jössefiskarnas ordförande, Robert Sjöberg, som tar hjälp av Fiskejournalen att sprida budskapet inför SM 29 februari–1 mars. Under tisdagen kommer de med största

Tävla och vinn jubileumsutgåva av Buster jerk – här är vinnarna!

Grattis till Lars Johansson i Kinna och Joachim Nertsell i Sundbyberg – ni kommer få var sin låda med de häftiga jubileumsbetena.Rätt svar är ju x – Catch with Care Det idag klassiska betet Buster jerk vände upp-och-ner på det svenska gäddfisket då det under en filminspelning 2004 fångade otroliga 22 gäddor över 10 kilo.

Girjas-domen: Lag stoppar särbehandling av fiskare?

Den nationellt uppmärksammade Girjas-domen kan ta en oväntad vändning. Budskapet från samebyn var att lokala fiskare och jägare skulle gynnas, men det kan strida mot EU-rätten. Girjas sameby har inte ens hunnit presentera sina tankar kring förvaltningen av fiske och jakt innan spelplanen kan ruskas om. Deras intentioner om att bara lokala fiskare och jägare

Sveriges vassaste trollare gör upp – här är hela serien

Temperaturen stiger inför vårens höjdpunkt inom svensk trolling – nämligen Kinnekulleträffen 17–19 april. Nu står det också klart vilka tävlingar som kommer att ingå i SM-serien i trolling säsongen 2020–2021. Fiskejournalen har haft anledning att dyka ned inom trollingen flera gånger den senaste månaden, eftersom det fångats flera Vänernlaxar över 10 kilo, med en topp på

Storsatsning på odlad fisk – frågan är bara var?

Vattenbruk är en attraktiv framtidsbransch som tåls att satsas på. Det är regeringens besked, och har därför beslutat att satsa 7 miljoner kronor årligen 2020–2025 för att skapa förutsättningar för en ökad vattenbruksproduktion. Frågan är bara var det ska ske – och hur det påverkar de vilda fiskbestånden? Sverige måste i större grad kunna försörja

Älvkarleby: ”Närmare 50 000 smolt uppätna av skarv”

Frågorna har varit många kring vad som hänt med öringen i Älvkarleby – och återigen pekas skarven ut som den stora boven i dramat. Enligt Älvkarleby Sportfiske har minst 50 000 öringsmolt blivit uppätna av skarv de senaste 3 åren. Det är Janne Olsson på Älvkarleby Sportfiske som rapporterar att Sveriges Lantbruksuniversitet nu gjort en preliminär

Annonser





TYCK TILL!

Isfiskar du eller ligger ditt fiske på is?

Visa resultat

Loading ... Loading ...