Faunapassagen i Västerås har blivit en stor snackis, inte minst för att bygget blev försenat och fördyrat. Men som plåster på såren kommer nu beskedet att den fungerar alldeles utmärkt. " /> Se när vilda fiskarna hittar vägen i Västerås | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

10 månader sedan Sverige Anders Lundin
De första fiskarna har börjat passera Västerås stad. Foto: Mälarenergi
Se när vilda fiskarna hittar vägen i Västerås

Faunapassagen i Västerås har blivit en stor snackis, inte minst för att bygget blev försenat och fördyrat. Men som plåster på såren kommer nu beskedet att den fungerar alldeles utmärkt.

Faunpassagen i Västerås är cirka 180 meter lång och i samband med bygget renoverades även Svartåns murar, på den sida som vetter mot stadshuset. Manegen var alltså krattad för fiskarna som för första gången sedan 1891 ville simma förbi dammen vid Turbinbron i Västerås och vidare upp i Svartån. Nu kommer rapport om att de första fiskarna börjat anlända. Den första fisken, vars arttillhörighet inte kunnat avgöras, registrerades den 5 mars. Sedan dess har ytterligare cirka 200 fiskpassager registrerats vid kameran vid Turbinhuset i centrala Västerås, rapporterar Västerås stad och Mälarenergi.

– Det är jätteroligt att så många fiskar har hittat upp i faunapassagen. Till exempel har vi redan sett flodnejonöga. Det visar sig också att även de svagsimmande arterna klarar den här forsen, säger Susanna Hansen, vattensamordnare på Västerås stad, i ett pressmeddelande.

De hälsar att det går att följa fiskarna live via deras fiskkamera på www.fiskdata.se, där du också hittar deras andra fiskkameror, som är installerade vid faunapassagerna i Västerkvarn, Östtuna och Rällsälv.

Läs även om detta:

Se upp i city – nu stiger asparna i Fyrisån!

 

Relaterad nyhet från din region
17 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta