Hur klarar sig egentligen en lax som fångats i fälla efter återutsättning? Det har vi förhoppningsvis snart svaret på, eftersom SLU Aqua just nu genomför ett spännande projekt. " /> Snart har vi svaret: Så klarar sig en återutsatt lax | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

2 år sedan Sverige Anders Lundin
Går Torneälvens laxar en ljusare framtid till mötes? Foto: Martin Falklind
Snart har vi svaret: Så klarar sig en återutsatt lax

Hur klarar sig egentligen en lax som fångats i fälla efter återutsättning? Det har vi förhoppningsvis snart svaret på, eftersom SLU Aqua just nu genomför ett spännande projekt.

Det är utanför Torneälven och Dalälven som forskare med teknikens hjälp hoppas få svar kring laxens chanser till överlevnad. SLU studerar hur lax som fångas i yrkesfisket med så kallade pushup-fällor klarar en återutsättning efter fångst.

I projektet märks lax med radiosändare och frisläpps sedan varefter de följs under cirka ett år. I Dalälven frisläpps märkta laxar i en invallad försöksdel av älven, och forskarna kan där studera hur laxarna klarar sig minut för minut. På så sätt kan man få information om eventuell dödlighet på både kort och lång sikt för varje individ. Utanför Torneälven frisläpps märkt lax direkt i havet efter fångst, och det är först när de sedan simmat upp i Torneälven som de kan följa, skriver SLU i ett pressmeddelande.

Forskarna meddelar att projektet flyter på enligt planerna, och att det redan simmar omkring flera laxar radiosändare. Fiskejournalen återkommer när de första analyserna i projektet har presenterats.

Brutalt stora fiskar i topp efter halvtid i Svenskan

 

Relaterad nyhet från din region
57 minuter sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta