" /> Streetfiske för unga i Malmö | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

3 år sedan Sverige Hans Hällman
Sportfiskarnas Amir Rastkerdar med en grann kanalabborre från centrala Malmö. Foto: Sportfiskarna.
Streetfiske för unga i Malmö

I vår har barn och ungdomar chansen att fiska tillsammans med Sporfiskarnas ungdomsledare i Malmö kanal. Satsningen kallas Street Safari och pågår de flesta måndagar och torsdagar ända fram till sommarlovet.

Streetfiske blir allt hetare och många städer erbjuder ett fantastiskt fiske längs kajerna. Ett bra exempel är Malmö, vars kanal är full av stora och huggvilliga abborrar.

Med start på torsdag välkomnas alla i åldern 10-17 år till kostnadsfritt fiske i Malmö kanal tillsammans med Sportfiskarnas duktiga ungdomsledare. Förutom att man lär sig ett omväxlande fiske är chansen stor att man får nya kompisar.

”kidsen får möjlighet att prova fiskelyckan samtidigt som det skapar gemenskap och glädje”

– Streetfisket ger en inblick om kanalens välkända abborrar och att kidsen får möjlighet att prova fiskelyckan samtidigt som det skapar gemenskap och glädje, hälsar Amir Rastkerdar, regionalt ungdomsansvarig på Sportfiskarna.

Läs mer här och här.

Hans Hällman

Relaterad nyhet från din region
17 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta